Translate

السبت، 20 يناير 2007

أنا ليه؟

بجد أنا عايز أفهم حاجة بسيطة أوي... أنا ليه؟ غالباً أنا عارف ان محدش هيعبرني و يجاوب ع السؤال - ده لو حد عبرني من أساسه- لكن للأسف السؤال واقف في زوري من ييجي خمس سنين . الناس حواليا , اللي خطب و اللي كتب كتابه و اللي سافر بلاد العبودية اياها عشان "يكون نفسه" و اللي ضربت معاه و اشتغل في شركة مالتي ناشونال و بقى معاه عربية و الذي منه.... كل ده و أنا مرزوع لسه - بمعجزة الهية - في آخر سنة من تلك الملعونة

لا أجد نفسي في تلك العلاقات الطفولية التي يسمونها " صحوبية" . أحس أن الدباديب تحظى بقدر أكبر من الاهتمام. أما عن الخطوبة و الزواج و ما شابه ذلك فأحس أنها تتطلب قدراً رهيباً من المسئولية لم أصل لمرحلة النضج الكافية لتحملها و لكن حتى الرجال في مجمتمنا المتخلف ينظر لهم نظرات غريبة ان لم يكن لهم علاقات نسائية , فنحن في مجتمع محافظ! و أيضاً في دولة اسلامية ! تباً للنفاق و ملعون أبو الأقنعة.

ربما كان كرهي - لا بل مقتي الشديد - لموضوع الدراسة سبباً في حالة الانكفاء الداخلي التي عانيت منها منذ دخولي تلك الملعونة - ياه ده كان من زمان أوي- و ربما كانت المشكلة فيمن حولي -أشك- و لكن أقرب الاحتمالات للصحة هو أنني لا أعرف اجابة لذلك السؤال اللعين المذكور أعلاه و كما قال شخص حكيم لا أذكر اسمه الآن اأنه لكي تذهب الى عكا يجب أولاً أن تعرف اين تقع....

أنا لا أدري أين تقع ال"عكا" التي تخصني بل ايضاً أكاد لا أعرف عنها شيئاً من الأساس...... ربما هذا هو الذي دفعني لأن اتساءل : أنا ليه؟

و على رأي المعلم الكبير أوي أوي أوي ايليا أبي ماضي:

جئت و لا أعرف من أين ولكني أتيت
و لقد أبصرت قدامي طريقاً فمشيت
سأظل سائراً في الدرب شئت هذا أم أبيت

سامحوني نسيت البيت الرابع و قلبت الأوضة على ديوان الحاج ايليا بس و اضح انه اختفى في ظروف غامضة.....

المصيبة اني لسة ما عرفتش انا ليه؟ و لا أقولكوا ما علينا






هناك 5 تعليقات:

Ghada يقول...

بيتهيأ لي دي حاجه ملهاش إجابة معينة مطلقة... كل واحد ليه ال"ليه" بتاعته

وبيتهيأ لي بردو دي حاجه كل واحد بيكتشفها على مدار حياته... لما بتمر بتجارب بتعرف نفسك كويس خلالها

Unknown يقول...

متشكرين كتير على ردك يا غادة و أحب أقوللك ان المشكلة ان تجاربي أثبتتلي ان ان الراجل محتاج وقت لحد ما ينضج كفاية للجواز و ما شابهه. لكن الحب مالوش دعوة بالسن تماماً, انه كائن مستقل له حياة خاصة و له كينونة كيوبيدية عبثية في أغلب الأحوال لكنها لا تلبث الا و تتحول الى طفل ينمو و يترعرع في ظل من أوجداه. المهم أرجو أن تتركي تعليقك مرات عديدة أخرى

غير معرف يقول...

تقع عكا في شمال فلسطين
تفضل زورنا في عكا
ههههههههه

Unknown يقول...

و الله بودي بس أما تبقى في فلسطين بجد مش تحت سيطرة الصهاينة ولاد الكلب. يا ترى بصفتك من سكان "هاميركاز -מחוז המרכז" , ايه رأيك في الكلام ده؟

غير معرف يقول...

انت ليه ؟ طبعا انت علشان ...